2014/10/11

Strikt LCHF och Skaldemans Ratio

Jo, jag satte ju igång med Strikt LCHF, och jag använde mig också av Skaldemans Ratio denna veckan. Och visst kan man googla på detta om man vill men jag tänkte dra en liten sammanfattning här.

Strikt LCHF går ut på att äta mindre än / omkring 5 g kolhydrater om dagen. Det betyder att man i princip får skära bort allt som innehåller kolhydrater alls för att lyckas. Du äter bara kött/ fisk/ ägg och rena fettkällor. Det är extra svårt för min del för jag har inte råd med massor av kött så jag fokuserar mest på ägg, och ägg innehåller ändå lite kolhydrater ändå.

Dessutom betyder det att jag skär bort nästan alla mjölkprodukter, utom smör som inte har så stor påverkan. Och jag har också ätit lite ost, fast det kanske inte är helt okej heller. O_O

Sanningen är att det är SVÅRT att äta Strikt och det är enformigt och ganska tråkigt om man inte har massor av gott kött som ger smak åt maten. Ägg smakar inte så mycket och blir enformigt i längden. Tur att jag inte tycker illa om ägg precis. :D

Här är en bättre förklaring med lite regler: http://kostologik.wordpress.com/2013/04/02/strikt-lchf-fakir/

Vill du ha en riktigt bra lista på exempel på mat som är okej att käka finns det här! http://trillianshorna.blogspot.se/2012/04/trillians-fakir.html

Skaldemans ratio är också ett annat sätt att äta och räkna så att man äter nog med fett om dagen och inte för mycket kolhydrater.

Han väger kolhydraterna + proteinet delat på fettet. Och tanken är att man skall äta 1:1 dvs att man skall äta minst lika mycket fett som proteinet och kolhydraterna tillsammans. Men kolhydraterna skall såklart vara mindre än 20 gram!

Vill du räkna själv har jag ett verktyg här: http://fatduck.se/verktyg/skaldemans-ratio/

//Hanna-Mirari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar