2014/09/16

Experiment!

Det är kanske inte någon nyhet att jag tycker om att göra små experiment hemma. Se vad som händer med min hälsa, både mentalt och fysiskt om jag testar det ena eller det andra. Nu tänkte jag se om jag kunde underhålla mig själv genom att göra ett nytt i alla fall! :)

Det var inte första gången jag har hört om att det skall vara bra att stå upp istället för att sitta ned nu när jag hörde om det idag. Oändliga antal med dokumentärer och youtube filmerna visar på resultaten. Jag har inte så stora bekymmer egentligen längre, men jag är lite oroad över att  jag sitter ned så pass mycket som det ändå blir, och en promenad eller cykeltur då och då, med långa mellanrum av sittande då. Sitta på buss/ spårvagn, hemma i soffan, eller framför datorn. Och sitter jag inte så ligger jag!

Hållningen är ju inte speciellt vacker den heller. Och jag tycker att lite god hållning hade jag nog inte skadats av heller. Min rygg skulle nog tacka mig också, och mina ben som ibland klagar.

Så, målet med utmaningen är att jag skall stå upp mer. Att stå minst 3 timmar om dagen. Men jag skulle tro att för en inbiten soffliggare som jag så kommer det krävas en del övning. Jag tänkte att jag kunde testa att stå upp i 30 min i sträck först. Och sedan öka, kanske med paus/ vila imellan, tills jag är uppe i den tiden jag hoppas på.

Jag hoppas också att det kommer öka min uthållighet i allmänhet. :)

Det första jag märkte nu dock när jag testat är hur fasligt jobbigt det är att stå och inte ha något att göra, stå stilla är helt enkelt mentalt gruvligt! Blev plötsligt massa hemuppgifter som blev mycket mer intressanta att göra, bara för att få tiden att gå. ;)

Hörs senare ! / Hanna Mirari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar