2012/08/22

Fem månader senare...

Jepp, jag började med det här i April, på allvar. Om man bläddrar bakåt i bloggen kan man se att jag började promenera i Mars nån gång. Men jag satte 1 April som startdatum för att "börja leva som en smal". Och det har hänt massor sedan dess. Som jag ju skrivit så mycket om i den här bloggen. Livet har förändrats mycket för mig. Jag har gjort massor av saker för att göra mitt liv bättre, inte bara fysiskt och psykiskt, men jag har även försökt ta hand om min ekonomiska situation och allt har blivit bättre, när jag inte överäter längre, och inte röker längre. Plus att vi skrapar oss fram emot våra små mål. Ibland blir man ju frustrerad över att man sitter i ett ekonomiskt sjunkhål. Speciellt när andra man känner -har mer- än du. Men då får jag tänka på att vi har mindre skulder, mindre stress, eller mer tid eller något annat som också är värdefullt. Fem månader är inte hela tiden jag har ägnat mig åt detta. Sedan jag slutade röka så har vi sakta vänt på steken, och börjat kravla oss uppåt. Vi är inte framme ännu, men det känns hoppfullt.

Men nu kommer hösten, som jag motvilligt ser framför mig. Den underbara hösten med de vackra färgerna, den underbaraste promenadtiden av dem alla. Inget är så härligt som en mysigt kylig promenad med lite imma i andningen och frost på löv, och sedan kommer vintern, i mina ögon borde den ha snö, mysiga julsånger, och varma brasor, levande ljus och mys. Men hur håller jag igång mig själv nu när hösten kommer? Jag har varit bortskämd hela sommaren med värme och sol och skönhet i allt jag ser omkring mig, så bortskämd att jag inte ens orkat fota allt vackert!

Så jag har formulerat en plan för mig själv. I höst så skall jag göra många olika saker.

1. Sänka blodtrycket så att jag kan få min medicin (äntligen!). (Nästan fixat hoppas jag!)
2. Använda mig av mitt FaR. Troligen via Friskis&Svettis.
3. Arbeta på stresståligheten, dvs fortsätta utsätta mig själv för nya situationer.
4. Vänja mig vid medicin.
5. Fortsätta gå ned i vikt till normalvikt.
6. Promenera, simma, jogga 25-30 min 2gg/v, cykla och minst 1 pass i veckan, gärna 1 pass yoga.
7. Bestämma mig för om jag skall testa att äta LCHF igen eller ej. (Ta itu med sockerberoendet ordentligt?)
8. Passa/ gå ut med hundar/ andra djur.
9. Försöka öka arbetsförmågan.
10. VIKTIGAST: Hålla igång motion och träning och viktnedgång trotts vinter!
11. Skaffa B-vitaminer och käka för att undvika höstdeppis.


1 kommentar:

  1. Låter som bra planer tycker jag. FÖrstår att man kan vara rädd för att motivationen ska tryta när hösten kommer, men jag tror det kommer gå bra för dig! Du är så himla duktig och målmedveten. Och det där med ekonomin kommer att lösa si så småning om

    SvaraRadera