2012/06/18

Nina - Minus 40 kg totalt


Här kommer den första framgångshistorien! Tack så hemskt mycket till Nina som ville dela med sig av sina erfarenheter till oss! // H-M

Jag gick ned ca 21 kg med hjälp av LCHF.



Nu börjar min vikthistoria och kamp långt före detta sista steg. Jag har alltid varit stor, så långt jag kan minnas. Var oftast bland de längsta i klassen, före puberteten så blev jag än mer mullig och även mobbad för det. Vilket gjorde när jag sedan började ta de vacklande stegen mot en kvinna inte heller kunde uppskatta den ändå fina figuren jag hade då. Jag gömde den oftast innanför o-smickrande kläder, för att jag Trodde jag var för stor när jag tittade runt omkring mig, jämförde, och tog direkt in var liten eller stor kommentar som stärkte det. Vilket jag absolut inte var, när jag nu ser tillbaka. Vet inte hur mycket jag vägde men det spelar mindre roll, jag hade från början en hälsosam, fin fyllig figur som jag skämdes så över eftersom jag var övertygad om sedan jag var liten att jag var tjock. Under hela högstadiet och gymnasiet övertalade jag mig själv om detta ”faktum” och det blev allt mer sant. När tiden kom för mig att flytta längre hemifrån och börja på universitetet brakade det lös fullständigt. Då blev jag, på riktigt överviktig. Eftersom pressen av studierna, längtan hem och en konstant jämförelse med andra gjorde att jag sökte trösten nu ohejdbart i det jag hittills använt mig av, mat. Och väldigt mycket så, fel sorts mat.

Jag tror att jag vägde som mest någonstans mot 120 kg, är inte säker eftersom jag slutade väga mig helt när jag började närma mig den gränsen. Kan ha stannat där, kan ha gått över.
Hursomhelst var det min botten, fysiskt som psykiskt och själsligt.
En del av räddningen kom med att jag hoppade av studierna, började jobba som städerska och fick mer socialt umgänge. Tog även tag till viss del i min kost, men väldigt lite. Ersatte vitt bröd med grövre och liknande. Men gjorde nog mest med mer fysisk aktivitet. Min vikt sjönk sakta och stadigt ned mot 105 kg sträcket. Och där omkring låg den väldigt länge, flera år.

2009 bestämde jag mig för att nu fick det vara nog! Jag var 27 år då och jag Vägrade spendera de sista 20-tal åren och gå in i 30-talen fortfarande missnöjd och obekväm med mig själv. Jag började hårdträna, jag gick ned från 103 kg till 98 kg. Att gå ned under 100 kg gränsen var en Väldig förlösning. Synd nog fick jag influensan då, och när jag inte kunde träna så gick jag upp till 101 kg. Det var tungt, jag hade kämpat så jävla hårt med både ångest och tårar i träningen, bara för att se det raseras väldigt, väldigt snabbt. Jag hade ändrat lite i kosten även, men bara lite, så det räckte inte till. Men jag hade i samma veva som jag bestämt mig för att göra något åt detta, i samtal med en nära vän kommit in på ämnet kolhydrater och hur mycket det kan ställa till med. Lägg notis till att jag inte visste Något om LCHF då. Men till sist var det en som nämnde om den kosten som ett förslag, och jag ska vara ärlig och säga det slog an något i mig. Det kändes bara rätt och jag började med det 2010, Mars månad. 101 kg tung. Med fortsatt enkla dagliga promenader. Förde en liten enkel viktdagbok för att kunna se takten, tog aldrig några mått eller ordentliga kort. Något jag ibland ångrat, men gjort är gjort. Jag såg det som så att jag ville bara göra det och inte se tillbaka. Vi alla har olika sätt att hantera det på, jag tror att jag själv skulle snärjt in mig i för mycket detaljer med det, jag behöver en klar väg också kör jag bara.

Men det var inte lätt! Jag är och kommer förbli en riktig sötgris. Jag Älskar allt sött och kommer alltid att göra. Men det är också det som är min stora akilleshäl. Irriterande nog är det inte alla som förstått eller förstår detta. ”Det är ju bara att låta bli godiset och kakorna!” Har man ju fått höra X antal gånger att man bara vill spy på folket i fråga. Är viktigt att komma ihåg att vi Är så otroligt olika, både när det kommer till ämnesomsättning och vad vår kropp går igång på.
Att vara utan det söta, utan kolhydrater överhuvudtaget till en början var ett helvete! Jag fick kämpa varje dag, varje vecka, i flera månaders tid innan jag kunde känna att mitt sockerberoende hade helt avtagit. Och vilken befrielse bara det var.
Det som jag tycker är fördelen med LCHF och som var min stora räddning, är att man får äta sig riktigt mätt, man får fortfarande äta kött (som jag även älskar!) och feta kalla såser, etc. Jag återupptäckte grönsakernas förgyllda värld och jag uppskattade mina middagar ännu mer som jag aldrig gjort förr! Smakerna, allt blev förstärkt! Jag saknade inte alls pasta eller ris, eftersom de aldrig varit någon stor favorit. Jag trodde jag skulle sakna potatis mer, men knappt ens det. Endast vid vissa tillfällen och speciella maträtter man kunde längta till. Det som var svårast, var att avstå vetebröden, godiset, kakorna. Men jag unnade mig under tiden jag körde strikt och hårt, detta lilla, den mörka chokladen som även blev en räddning.
Jag åt till en början väldigt mycket, mina middagar var stora och ordentliga, för att kompensera mitt konstanta sötsug. Och ja, maträkningen steg, men det var värt det. För jag gick ned, smidigt och i lagom takt i mitt tycke. 1-2 kg i månaden ungefär, ibland mer, ibland mindre. Men för varje kilo så stärktes min vilja, även om det var så svårt stundtals så höll jag mig fast vid att ”har jag gått ned 1 kg kan jag ta ett till!” Nådde 90 kilo i slutet av sommaren samma år. Jag bestämde mig att om jag bara var stark och nå 85 kg till julen, skulle jag få unna mig och äta Precis som jag ville under julhelgen. Jag lyckades och jag fick mitt pris.

Dessa delmål, de få gångerna jag även unnade mig något, fick mig att inse något...
Jag är oerhört känslig för kolhydrater. Något jag inte kunde inse tidigare eftersom man alltid haft ett konstant intag av det i en eller annan form. De gånger jag åt t.ex potatis och grovt bröd vid någon festlighet, räckte bara det för att sätta igång det starka sötsuget igen. Och när jag unnade mig rent godis, reagerade kroppen efteråt som om jag hade fått i mig en stark drog, ett gift!
Men jag fortsatte med LCHF och min kropp mådde så mycket bättre av det, inte enbart hade den blivit väldigt mer slankare utan jag Kände mig så otroligt bra. Trots att jag kunde må lite illa de gånger jag unnade mig socker och kolhydrater, så ville jag och jag vill fortfarande ha det. Men jag har kontroll på det, jag har All kontroll numera.

Sommaren 2011, just före Midsommar, nådde jag mitt stora mål. 80 kg! Jag var överlycklig! Jag är 173 cm lång, det räcker för mig. Och däromkring har jag nu legat. Har gått upp några kilon, har lika enkelt gått ned dom igen, kanske kan jag gå under 80 eller så stannar jag här. Men jag nojar inget över det, över 85 kg ska jag dock inte igen!
Jag har börjat träna igen, på mina villkor och det Jag vill göra och jag känner det är riktigt kul och peppande. Det handlar inte längre om att gå ned i vikt utan bara om välmående och det jag själv vill göra, bygga muskler och ha en bra kondition.
Jag behöver inte heller de stora måltiderna jag krävde från början, utan är nu jag inser mer och mer vilken fördel LCHF är som kost för mig. Oavsett vad som sägs, så äter jag mindre kött nu än vad jag gjorde innan LCHF, så att det är bl.a ett spel för köttindustrin är ju ren BS. Jag har lärt mig väldigt mycket under de här senaste 2 åren om hur min egen kropp fungerar vid viss föda, hur det samspelar och balansvikterna i det. Är oerhört fascinerande, och tycker man inte kan göra något annat än att lära sig mer om kost och födoämnen om man ska ge sig in i den svängen att ändra på sitt liv.

Jag har också fått möta min kropp på ett helt annat sätt, såklart den aldrig kommer bli ”perfekt”. Men vems är det?! Alla dessa år av övervikt har tagit sitt på huden, den hänger och säckar sig lite med segt underhudsfett både på mage och lår. Men vet ni vad! Det drar faktiskt sakta ihop sig. Har gått ett år sedan jag nått mitt mål och sakta har ”hänget” minskat. Klart man kan stirra på det ibland och önska det försvann lika enkelt med resten. Men allt hänger på synsättet, utgångspunkten. Jag gillar faktiskt min kropp nu, med häng eller ej! Och även om det aldrig försvinner, med träning och fortsatt bra kost, so what? Jag är mäkta stolt över mig själv ändå, och bara jag själv är min värsta kritiker och fiende. Nu är jag 30 år, för första gången på väldigt länge njuter jag av min kropp, njuter av kläderna jag sätter på mig och jag tänker inte ens på hur kroppen ser ut när jag t.ex sätter mig ned, eller försöker dölja den. Som tidigare var det enda som rördes runt i mitt huvud när jag var bland folk! Jag är nu bara bekväm och jag älskar det.

Det har varit en oerhörd resa, vikten har på många sätt varit en biprodukt i det stora hela! Det satte igång väldigt många olika processer, det har fått mig att bland annat bearbeta så väldigt mycket skit som legat långt där inne och grott. Både det jag fått ta som barn, det känsliga lilla, helt naturligt mulliga barnet som fick sin första svidande kritik från sin mormoder, sedan från klasskamrater, sedan från killar. Och så mycket annat som samlas i ens källare. Sådant som när det bearbetas får ens världsuppfattning att skifta, ens utgångspunkt ändras, jag har kanske blivit en annan person i visas ögon. I ärlighetens namn så har jag mer, blivit Mig Själv, som de inte lärt känna tidigare. Och den utvecklingen fortgår.
Mia Skäringers fantastiska sketch, ”Dyngkåt och hur helig som helst” tar upp denna rustning av kilon man kan sätta på sig som en överkänslig människa. -”Så det åtminstone blir något emellan en själv och världen.” Jag känner igen mig så väl i det. Nu är min rustning borta, jag har känt mig väldigt naken, blottad och väldigt sårbar på många sätt och vis sedan den försvann. Men jag har också blivit tvungen att bygga upp den på Rätt sätt denna gång, med stolthet, självinsikt och säkerhet.
Är många i min närhet som varit och är så oerhört positiva och stöttande. Jag har också personligen fått möta kritik från olika håll mot denna LCHF storm som svept över land och värld. Det har inte varit lätt. Jag tar varken del av kritiker eller fanatiker har jag försökt förklara. Det har bara varit rätt för mig, såklart det kan vara rätt för andra likväl men jag säger inte det är för Alla. Jag har Aldrig gått på någon diet tidigare, aldrig trott de gjort någon åverkan heller och avfärdat dem för min egen del. Jag ser inte heller LCHF som en diet, åtminstone inte på det sättet som vissa gör det. Det föll sig helt enkelt bara rätt och är en livsstil nu för mig som jag böjer och flätar in precis som Jag vill i mitt liv. Jag tränar, det går hur bra som helst och bygger muskler som aldrig förr. Jag tycker den har många poänger som man nog bör titta på, speciellt när det kommer till ”vetenskapen” kring mat.

Men människor har sin egen väg att gå. Man vet bäst Själv när det är rätt för en. Det ska man verkligen lyssna till.
//Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar