2012/06/04

En hungrig dag?

Varför skall min hunger och mitt humör styras av hur min våg tycker att jag väger på morgonen. Det är tusen gånger jobbigare att äta rätt och promenera rätt om vågen säger Blä på morgonen än om den säger Bra! Om den säger bra så är det tusen gånger lättare också... Bara en allmän fråga till universum...

Och så undrar jag om det faktiskt är så att min kropp har vant sig vid träningen jag gör nu, så den bränner inte samma mängd kalorier längre, den har lärt sig att spara fast jag tränar? OM det är så innebär det att jag Måste öka träningens intensitet/hårdhet, eller byta träningsform ett tag? Det kanske är dags att börja fundera över att skapa mig ett mer varierat träningsprogram? Även om jag inte vill riktigt, jag gillar rutin och gärna samma sak varje dag, (det jag gör samma är att jag tränar ungefär två timmar varje dag på något sätt). Jag är rädd att tappa bort mig i ett mer komplicerat schema. Jag gillar inte scheman alls faktiskt. Jag gillar att bestämma mig samma dag vad jag skall göra. Jag måste komma på ett sätt att skapa mer variation utan att bestämma för hårt vad jag skall göra varje specifik dag. =/

Mina önskemål är : Att ha en dag i veckan med simning. Att ha en dag i veckan med cykling. Att ha en dag i veckan med pilates/yoga + någon lättare promenad kanske? Att ha en dag i veckan med zumba? Jag är dock rädd att alla dessa andra sorters träning inte är intensiva/hårda nog för att jag skall bränna tillräcklig mängd kcal.. Är det en grundlös rädsla? Simningen är undantaget, jag vet att man bränner otroliga mängder på att simma och jag tror att det är det bästa jag kan göra tills jag kan springa/jogga. Jag hade även tankar på att testa rullskridskor. Men jag är rädd att trilla. Det svåra är verkligen att våga låta bli promenaden för att göra något annat någon dag. Promenaden är en trygghet, den har hjälpt mig så långt! Jag har även ta vikter med på promenaden tricket. Jag tror inte jag klarar att gå längre än jag gör nu. Jo! Jag har intervallerna som aldrig riktigt funkat för mig heller. Jag har fortfarande inte riktigt fått en bra app som gör intervallträningen enkel.

Så många funderingar. Hur skall jag öka min tränings intensitet utan att skapa en omöjlig överbelastande  situation. Jag har ju mitt kassa knä att tänka på också. Det knäet uppskattar när jag byter aktivitet i alla fall.
//H-M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar