2012/05/17

Nytt intresse!

Loki (Tom Hiddleston)

Jäklar alltså. Det är nästan irriterande när man råkar hamna i en av de här fällorna. För några veckor sedan så var det Loreen som jag nördade loss på. Hon är grym och jag hejar på henne till tusen i eurovision. Jag hejar på att hon inte blir för nervös, ber att hon skall klara att göra sitt bästa och önskar henne all lycka till. Jag känner mig besläktad med Loreen i många av hennes livsfilosofiska tankar. Men nu... NU... har jag fastnat för något helt annat. Vi såg filmen Avengers, som just nu löper amok på det så kallade "box office" och har redan slagit enorma rekord i försäljningssiffror. Och med all rätta. Filmen är extremt välgjord. Jag har alltid varit svag för genren och rent allmänt det fantastiska är oftast mer färggrant och spännande än det mer vardagliga, som har en annan slags charm. Men det som verkligen stal hela filmen för mig, förutom ja, självklart "the hulk smash" som ju nästan var för uppenbart för att vara roligt, men som ändå var jävligt kul, var den helt makalöst coola, super hotta skurken. Den här relativt okända skådespelaren stal showen totalt. Och jag har märkt lite varstans efter den här filmen att den här lilla åsikten jag format mig, är jag verkligen inte ensam om. Tom Hiddleston (Loki) samlar i detta nu en arme av fans. Och det med all rätta. Jag hade kunnat skriva spaltmeter om vad som fångade mig med just den här filmen, skådespelar prestationen och rollen som så. Men det gör många andra bättre än mig. Jag ville egentligen mest skriva att genom åren då och då så stöter jag på personer, roller, karaktärer eller kanske musiker, som på något speciellt sätt berör mig mer än bara för stunden. Dessa intryck bär jag sedan med mig resten av livet. Och jag ville hylla och samla de största hjältarna som format min inre fantasivärld. Som inspirerat mig och som väckt den där glöden inom mig. Som fortfarande när jag tänker på dem får mig att le och fascineras.

NÅGRA FLER HJÄLTAR!

(osorterade)


Alan Cummings (Nightcrawler)

Freddie Mercury
David Bowie
Gene Wilder

Luke Skywalker (Mark Hamill)
Anakin Skywalker (Hayden Christianssen)
Snape (Alan Rickman)
Ola Salo
Eddie Izzard (som jag faktiskt mött! <3)

Andrej Pejic

Michael Jacksson
Monty Python (särskilt Eric Idle)
John Lennon

Bill Kaulitz

Terry Pratchett (som jag också träffat!)
Russel Bra

2 kommentarer:

  1. och så den där rocken han har, Loki... gimmegimmegimme!!!!

    Man snöar in ibland, det är som det är. Vet du vad man upptäcker med tiden? I princip allt man snöat in på kommer till användning, på ett eller annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. *skrattar* Ja precis så är det. Det man samlat på sig blir något som man sedan har med sig och kan använda som du säger. Jag är glad att jag har förmågan att bli "triggad" av andras kreativitet. Att få de här små intrycken som sedan får mig att gå igång. Så härligt!

      Radera