2012/03/30

Några visdomsord

Svar till min syster som undrade...
När skall man vara nöjd med sig själv?
Acceptera att man inte är sån som man vill vara. För att den man är, är så långt ifrån sitt ideal att det känns omöjligt. Eller skall man göra allt för det? Både utseendemässigt och känslomässigt..

Lilla syster där. Så här tänker jag, jag som lika mycket som du ägnar mig åt att försöka kämpa för att få mitt bristande yttre att bättre matcha mitt vackra inre. ;P

Du är INTE det som syns på ytan. Det är ett skal som aldrig kommer att leva upp till förhoppningarna man har på det. Men det man är - i hjärtat - det är det faktiskt inte utseendet. Inte heller är DU den förvirrade vilsna själen inuti. Du är varken eller.

Så VEM är man egentligen då? Varken kropp eller själ? Nej. Man är inte något av det. (eller man är båda, men inget av de sakerna är det som man borde vara stolt över hos sig själv. Alla är nämligen vackra som de är - hur fula de än är. Och alla har en förvirrad vilsen själ inuti. Alla känner ångest och känslor.

Det man är, (eller det man kan känna sig stolt över, vad man skall bygga ett starkt självförtroende på) det är: Summan av dina val, ställningstaganden, åsikter och hur man behandlar/bemöter andra människor osv, ens duglighet i sitt yrke. Allt det här är saker man gör, och saker som om man lever efter sina åsikter ger en stark känsla av att man är i linje med sig själv och sin personliga mening med livet. I slutet av dagen kan man känna sig nöjd med sig själv, trotts att man inte är prefekt på långa vägar. Agera ut efter dina ideal.

Här ingår också att man ger respekt åt alla. (inklusive sig själv) Att man inte säljer ut sig själv billigt, att man vågar stå upp för det man verkligen tror på. (i mitt fall - försvara de svaga och inte ta skit från folk som själva bara mår dåligt och vill sprida det - jag gör det genom att "förstå" och älska dem ändå. osv) Att man inte låter folk köra över en. Men också att kunna erkänna sina egna fel och stå för dem uppriktigt osv. Alla har olika värderingar. Och om du kan grunda dig i dina goda värderingar,  och inte går emot dina värderingar så kommer du att känna dig nöjd med sig själv. Och du kan acceptera att - du är inte perfekt (ingen är det) men du är god nog. Du duger.

Allt annat är oviktigt egentligen. Visst är det säkert många som hänger upp sig på ditt utseende, men helt ärligt... Varför skall du eller jag umgås med folk som inte ser hur vackra vi är på vår fulaste dag? Är en person som ser på dig och ser en ful person -värd- att få vara en del av ditt liv. Absolut inte. Såna negativa idioter är det värsta som finns. De är energivampyrer, de får dig att må dåligt för att de mår dåligt själva. Hur "lyckliga" de än må verka.

Dagens visdomsord från "guru" Hanna-Mirari
*skratt* Syster - du är vacker som en sol, men det är ditt inre som skiner ut genom dina ögon som gör dig vacker, inte ditt ansikte, dina ben eller ditt hår. (även om jag tycker du oroar dig i onödan) PUSS

4 kommentarer:

  1. hej miranda, jag sa din kommentar på amalias blogg och läsde din 'svar på det, och ville bara säga att jag verkligen tycker om texten, den är fin och hjälpsam tycker jag, för det är ju många som ofta känner sådär, och det är bra att bli påmind om det som verkligen är viktigt, när man ibland glömmer det.
    tack för det =)
    hälsa,
    lena (...amalias tysk vänn, om du minns kanske ^^)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så mycket! Jag skrev det för det är så jag själv tänker för att -skärpa- mig så man inte glömmer vad som är viktigt! =) Och det är klart att jag kommer ihåg dig!
      Kramar på dig!

      Radera
  2. Jag menade kanske mer att min bristande moral och ibland fula inre inte duger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din moral är det inget fel på. Du vet vad som är rätt och fel. Ibland är det svårt att följa sin moral bara. Men det är när man gör det som man känner är rätt som man blir vacker. Jag vet tyvärr inget om hur ditt inre är, fult eller ej. Men har du skuldkänslor så sluta gör det som du mår dåligt av att göra. Hahaha.. tänk om allt var så enkelt som det är att skriva dem. =/

      Radera